A boka és a lábfej egészségének fontossága

Egy futó számára a lábfej és a boka egészsége kulcsfontosságú. Ezen két testrészünk testtömegünk akár háromszorosát képes elbírni, de ha megerőltetjük vagy nem erősítjük, nyújtjuk kellőképpen, akkor lesérülhetünk. A lábfej mind az érkezési mind pedig az elrugaszkodási fázisban részt vesz, tehát egyrészt elnyeli a becsapódás hatásait és kontrollálja az elrugaszkodás során a futó mozgását. Jay Dicharry ,a Virginiai Egyetem egyik kutató munkatársa szerint minden futó sérülés ezen két funkcióra vezethető vissza. Ha lábad túlságosan meg van erőltetve és nem tudja elviselni a becsapódás hatásait, akkor a sípcsontoddal kapcsolatosan léphet fel fájdalom. Ha pedig a lábad nincs olyan stabil pozícióban, ami a talajra érkezést kontrollálja, akkor a térded sérülhet meg.

A leggyakoribb futó sérülés a plantar fasciitis, ami a sarok fájdalmaként jelentkezik és kiváltó oka lehet a túl sok edzés, az , ha valaki nem fordít figyelmet a vádli izomzatának nyújtására vagy túl sok hegyi vagy gyors edzést végez. A plantar fascia egy vastag kötőszövet köteg , amely a lábujjaktól a sarokig terjed. Mikor a lábadat túlerőltetted, akkor a fascia hajlamos arra, hogy megszakadjon. Ez a szakadás, mely rendszerint azon a szakaszon történik, ahol a fascia csatlakozik a sarokhoz, gyulladást eredményez. Mivel a fascia-nak nem jó a vérellátottsága, ezért ez egy nehezen gyógyuló, krónikus állapothoz vezethet. A sérülés hatására gyakran a sarokcsonton kinövés keletkezhet, mely önmagában nem fájdalmas, de tovább irritálhatja a plantar fasciat.Az Achilles-ín a saroktól a vádliig fut, ez mozgat téged előre mikor futsz, és a plantar fascia-hoz hasonlóan ez az ín, vagy a körülötte levő burok gyulladásba jöhet túlerőltetés hatására. Ennek az ínnak szintén nem jó a vérellátása, ezzel nehezítve a gyógyulását. Ha nem megfelelően kezelik, vagy nem pihentetik eleget, akkor krónikus sérüléssé válhat, amit nagyon nehéz kezelni és egy atlétát évekre pihenésre kényszeríthet.És hogy mire kell figyelned, hogy lábad ezen részei egészségesek maradjanak? Ügyelned kell arra, hogy a lábformádnak megfelelő cipőt hordj, az esetleges biomechanikai problémáidat orvosolnod kell, és egyensúlyi vagy izomgyengeségi problémák esetén speciális nyújtó és erősítő gyakorlatokat kell végezz. Emellett, ha már ilyen sérüléssel küszködsz, akkor a fájó terület jegelése, az edzéstáv csökkentése és cross futás beiktatása edzéstervedbe segíthet a gyógyulásban.
Forrás: www.runnersworld.com

Back to Top

Közösségi oldalaink:




© 2019 Magyar Atlétikai Szövetség.
Minden jog fenntartva.