Európai edző Konferencia - Glasgow

Idén Glasgow adott otthont az évente megrendezésre kerülő Európai Edző Konferenciának. A házigazdák kitettek magukért, patinás helyszínen, precíz szervezéssel bonyolódott a rendezvény, melynek rangját jól jelzi, hogy a skót sportminiszter nyitotta meg az előadás sorozatot.

A házigazda immár hagyományosan az a Frank Dick volt, akinek hangulatos, időnként „stand up comedy"-t idéző előadásai ezúttal is osztatlan sikert arattak. Az idei év „sztárvendége" az amerikai hosszú-sprinter edző Clyde Hart volt. Kezei közt az összes világszínvonalú 400 m-es futó megfordult az elmúlt évtizedben (Michael Johnson, Jeremy Wariner, Sanya Richards, stb.).

A Konferencia címe és egyúttal mottója „Learning Faster" azaz, „Tanuljunk gyorsabban", egy olyan igényből fakadó törekvést fogalmaz meg, ami végigkísérte a kétnapos rendezvényt. Ez az igény egy szóban kifejezve: felzárkózás.

 

Az előadások rövid kivonata

 Frank Dick néhány vitaindító nyitógondolata:

„Valószínűleg az egyetlen fenntartható előnyünk az a képességünk, hogy gyorsabban tanulunk, mint ellenfeleink."

 

  • - Ismerjük el hibáinkat.
  • - Tanuljunk e hibákból.
  • - Ne ismételjük e hibákat

Vizsgáld meg mit tehetsz másként? Miben kell változtatnod?

A tervezés fontossága. „Ha nyolc órám lenne, hogy kivágjak egy fát, hat órát a fejsze élesítésével töltenék."

Két lecke Pekingből:

  • - A győzni tudás különbsége (the Winning Difference).
  • - Túl a győzelmen (beyond the winning).

Az előadó két példát hozott e sommás megfogalmazás magyarázatául. Mindenekelőtt levetítette Michael Phelps 100 m-es pillangón elért 0,02-os győzelmét. Ha ez a győzelem elmaradt volna, Phelps végül beállította volna ugyan Mark Spitz rekordját, de végső soron, kimondva, vagy kimondatlan, csalódással zárta volna az Olimpiát. Ehelyett azonban nyert és történelmet csinált. Nos, ez az, amit úgy nevezhetünk „a győzni tudás különbsége".

A másik gondolat magyarázata is filmbejátszással kezdődött, Usain Bolt 200 m-es győzelmét csodálhattuk újra. Lelassítva ment a film és a célegyenesben futó Bolt arckifejezésére hívta fel a figyelmet az előadó. Nehéz ezt puszta szavakkal visszaadni, de azt hiszem ott, a teremben mindenki értette, mit ért azalatt, hogy túl a győzelmen. Javaslom, aki teheti, nézze meg a lassításban Bolt arckifejezését. Az a futás ott már valóban nem a győzelemről szólt.

E két sportoló óriás felidézése kiváló alaphangulatot teremtett a következő előadó színpadra hívásához.  

 Clyde Hart

 Ötvenegy éve edzősködik a Texasi Baylor egyetemen, ahol egyébként maga is végzett és középtávfutó volt.

Előadása inkább általános érvényű alapigazságokat tartalmazott, mintsem konkrét, praktikus információkat, vagy edzés példákat. Személyes megjegyzésként tenném hozzá, talán az utóbbiak még nagyobb érdeklődésre tartottak volna számot. Néhány gondolat az előadásból:

Hart egyik fő mondanivalója az volt, hogy híve a régóta tartó és bevált edzés programoknak. Egyrészt, mert több éves összehasonlításra ad lehetőséget, másrészt mert a versenyző is motiváltabb, ha látja a többéves fejlődést.

Példája szerint Michael Johnson semmivel sem csinált mást, vagy többet a világcsúcsai éveiben, mint az előtt tíz évvel - csak másként csinálta.

Felkészülési programja 200-400 m-re alig 25 %-ot módosult 1975-ös programjához képest.

Jeremy Wariner Athéni győzelme után feltették neki a kérdést, érzése szerint mennyivel tud többet, mint 25 évvel ezelőtt, pályakezdő korában? - „Semmivel, legfeljebb a szótáram bővült."

Szintén megkérdezték a tudományos alapú felkészítésről. Vélekedése szerint a legtöbb edző számára - beleértve magát is - a pálya a laboratórium. Megtartjuk a módszereket, melyek beválnak, szelektáljuk azokat, melyek nem. Ez az edzői munka egyik lényegi része.

Természetesen mindez nem jelenti azt - hangsúlyozta Hart - hogy az edző ne változtatna évről évre a felkészülésen. Sőt, a legtöbb edző minden évben kis igazításokat végez a programon. Személyes véleménye szerint a jó edző évente 1-2 %-ot változtat saját programján, de többnyire ezek a változások a fő irányvonalat sosem érintik.

Hart egyébként úgy gondolja, hogy a leghasznosabb információk mindig egyéb szakágak területéről érkeznek. „Mindig azoknak az edzőknek a tapasztalatait hasznosítom, akik tartós sikereket bizonyítottak!"

Néhány gondolat az edző versenyző kapcsolatról.

Az edzőnek segítenie kell a versenyzőt abban, hogy megértse az edzésprogram főbb elveit. Szerinte célszerű egy rövid edzés előtti meeting-et tartani, hogy elmagyarázzuk a versenyzőnek, mit, miért csinál. A jól átgondolt és megfelelően megindokolt edzésprogramot sokkal jobban respektálja a versenyző.

Hart minden esetben előzetesen tájékoztatja versenyzőit az aznapi munkáról, így már a bemelegítés alatt mentálisan felkészülhetnek a feladatra.

Verseny alatti tennivalók.

A jó edzőnek ismernie kell a versenyző lehetséges hangulat változásait, hogy stresszes szituációban is kommunikálni tudjon vele.

Mindig adjunk szoros és állandó verseny előtti időbeosztást az atlétának egészen a rajthoz szólításig: bemelegítés, masszázs, utolsó tennivalók, stb. Tapasztalata szerint ugyanis a feszes időbeosztású, de rutinszerű, megszokott tennivalók relaxálják a versenyzőt.

Hart előadása vége felé könnyedebb húrokat pengetett. Például megemlítette, hogy a női versenyzőkkel mindig zavarba ejtő a munka, mert ha sírnak nem tudja, hogy most boldogok, vagy boldogtalanok

A segítő stáb elengedhetetlen egy komoly versenyző számára. Tanulságos, hogy

az USA-ban mit értenek szakértői stábon:

- Segédedző, lehetőleg minden szakágban

- Csapatorvos

- Chiropractor

- Akupunktúra szakember

- Sebész

- Masszőr

- Hajlékonysági szakember (flexibility expert)

- Súlyemelő edző

 

 Hart előadását egyébként, akárcsak színpadra lépését, vastaps fogadta, de azt gondolom ez inkább a Mester életművének, mintsem előadása tartalmi gazdagságának szólt.

 

Yannick Tregaro

 

A fiatal svéd edzőt már volt alkalma hallgatni a magyar edzői közösségnek, hiszen a 2004-es Budapesti Fedett pályás Világbajnokság után előadást tartott Debrecenben.

Tregaro fiatalos lendülettel lépett a színpadra egyszerű farmerban és polóban. Szellemes visszautalással kezdte, nevezetesen ha őt kérdeznék meg mennyivel tud többet, mint 25 évvel ezelőtt, ő bizony hosszan sorolná. Akkor ugyanis ötéves volt.

Patrick Sjöberg 2,42-es világcsúcsának hatására kezdett atletizálni. Sjöberg edzője, a legendás Viljo Nousiainen lett az ő mestere is, sőt, később már apja helyett apja. Korán belekerült a top atlétika körforgásába, már az 1992-es Barcelonai olimpián részt vett, egyenlőre még mint néző. Huszonegy éves volt, mikor Nousainen edző hirtelen halála után váratlanul megörökölte a világklasszisokkal teletűzdelt csoportját. Christian Olsson, Kajsa Bergqvist, hogy csak néhány nevet említsünk versenyzői közül. Fiatal kora ellenére szinte elképzelhetetlen sikereket ért el rövid edzői pályafutása során.  

Tregaro hangsúlyozta, hogy semmiféle speciális edzésprogram, vagy egyéb titok nincs a sikerei mögött. Egyetlen cél vezérli csupán, kihozza a versenyzőiből a bennük lévő 100%-ot. Ha ez világcsúcs, akkor az külön öröm, de ha egyszerű egyéni csúcs, azt legalább akkora sikernek tekinti.

Az előadó grafikonon mutatta meg, hogy a Svéd atlétika micsoda fejlődésen ment át az elmúlt években. Huszonhárom érmet szerzett a svéd válogatott az 1990-1999 közötti időszakban a különböző világversenyeken, 2000-2008 között hatvanhármat. Vajon ez puszta szerencse? Nem, nem az. Állítja Tregaro.

A svédek 1995-ben létrehoztak egy bentlakásos rendszerű atlétika iskolát, melynek központilag kiválogatott hallgatói szervezett keretek között edzenek és tanulnak. Ezek a versenyzők az elmúlt évekre értek be, és folyamatos utánpótlást jelentenek a jövőben is.

Szintén új szisztémaként bevezették, hogy a korosztályos világversenyek döntősei számára évente 8-10 hétvégén közös edzőtáborozást szerveztek. A közös hétvégék után megfigyelték, hogy hazatérve még motiváltabban dolgoztak a fiatal versenyzők. Az együttlét során inspirálják egymást a tehetségek, egyik sikere valósággal „ráragad" a másikra. „A siker újabb sikert hoz". Állítja Tregaro. Az együttes munka során a szemük előtt lévő példákból megtanulják mit is jelent az élsport. Külön motivációt jelent, hogy senki nem akar ebből a körből kikerülni. Az ilyenkor közösen rendezett mentál tréningek is sokat jelentenek.

E közös együttlétet kiterjesztették az edzőkre is, ez nevezték Coaching Project-nek. Hasonlóan a fiatalokhoz 20-25 edző vett részt rendszeres időközönként együtt eltöltött szervezett hétvégéken.

A célok kulcsszavakban:

- Ismerjük meg egymást.

- Nincs presztízs.

- Tanuljunk egymástól (edzésmódszerek, civil problémák).

- Ha fejleszteni kívánjuk az atlétáinkat, fejlesszük magunkat.

- Inspirált edzők, inspirált versenyzők.

Az eredmény jól látszik a szerzett érmek számán. Később 2004-ben az új vezetés leállítja a programot. Tregaro úgy érzi, a motiváció érezhetően csökkent is. Pedig a potenciál továbbra is meglenne.

 Ami pedig személyes edzésfilozófiáját illeti, ismét megerősítette, hogy elsősorban a versenyzőben rejlő maximum kiaknázására törekszik. Mondják, hogy a tartós sikerhez szerencse is kell. Tregaro úgy véli, hogy ha valaki tisztességgel felkészült, a szerencse magától mellépártol.

„Erősen hiszek az edzések pozitív atmoszférájában!" Tregaro elmesélte, hogy ő állandóan erős lánggal ég az edzéseken. Már az üdvözlő kézfogásnál - ahogy mondja - fülig ér a szája, és lelkesen motiválja versenyzőit. Amolyan „YES, YOU CAN!" attitűddel beszél hozzájuk. Tapasztalata szerint ez a pozitív habitus azonnal ráragad a versenyzőkre is.

Számára is örök kérdés, mire fókuszáljon?!

Az ideális dolog persze az, ha minél többet edzünk, és azt a lehető legmagasabb minőségen tesszük. Ez azonban legtöbbször sérüléshez vezet. Ha a technikára fókuszálok kevés a képességfejlesztés, ha a fizikumra koncentrálok, elszáll a „feeling". Mondja Tregaro, aki mindmáig próbálkozik még a helyes arányok kialakításával.

A 2007-es évben a következő arányokat alkalmazta 10 hetes időszakonként.

 1. ábra. 2007-es év edzés terhelési arányai élvonalbeli ugróknál 10 napos ciklusonként.   (Yannick Tregaro)

 

 

 

  Pihenő napok

       17%

 

  Futó edzések

       23%

 

 Erő edzések

       19%

 

  Ugró edzések

       25%

 

  Néhány általános edzés alapelv címszavakban:

  • - Nem lehet egyszerre jó technika és fizikum.
  • - Türelem és idő kell mindkettő realizálásához.
  • - Kezdetben a technika, a „feeling" a fontos, később fokozatosan jöhet a fizikum.
  • - Olimpiai ciklusokban gondolkodjunk.
  • - Olimpia után több alapképesség, Olimpia előtt több technika.

 Általános edzésterv - tiszta felkészülési időszak eleje (okt.):

  • - Sok futás, kevés pihenővel - 100-300 méterek vissza sétával.
  • - Dombedzés.
  • - Szökdelés, nem intenzíven, csak salakon.
  • - Általános erőfejlesztés, kezdetben csak mélyguggolás és szakítás.

 Tiszta felkészülési időszak vége (nov.):

  • - Elérni a mennyiségi csúcsot, fokozatos emelkedése a minőségi munkának.
  • - 60-200 m-es futások, fokozatosan növekedjen a se3besség és a pihenőidő.
  • - Szökdelés lépcsőn (ők pl. egy jégcsarnok tribünjén lépcsőznek).
  • - „Imitációs gyakorlatok" - technika fejlesztés.
  • - Max. erő.

 Formába hozó időszak (dec.):

  • - 30-150 m-es futások, max. sebesség, hosszú pihenő.
  • - Magas minőségű ugrások szögescipőben.
  • - Sok imitációs gyakorlat.
  • - Szubmax. gyorserő.
  • - Több pihenőnap és regeneráló edzés.
  • - Gyors kontaktus, maximális erőközlés, de emellett relaxált végrehajtás.

 Yannick Tregaro előadása után csoportokra oszlott a hallgatóság, ekkor ugyanis szakági szekció-előadásokon folytatódott tovább a kongresszus.

 

Állóképességi szekció

 Peter Thomson és David Sunderland - Tanulságok a 2008-as Olimpiáról.  

 

Az előadás elején közel húsz diagram és a hozzájuk tartozó számadatok segítségével demonstrálták az előadók, hogy mennyire csökkent Európa súlya a távfutásban. A teljesség igénye nélkül íme néhány szám:

  • - Férfi-női távfutó érmek: Afrika 69,2%; Európa 22,1%; Ázsia 2,7%; Amerika 2,7% Ausztrália 2,7%
  • - Férfi-női távfutó döntősök: Afrika 59,6%; Európa 31%; Ázsia 2%; Amerika 6% Ausztrália 1%
  • - Női távfutó érmek: Afrika 50%; Európa 38,8%; Ázsia 5,6%; Amerika 5,6%
  • - Női távfutó döntősök: Afrika 39,6%; Európa 50%; Ázsia 4,2%; Amerika 6,2%
  • - Férfi távfutó érmek: Afrika 88,8%; Európa 5,6%; Ausztrália 5,6%
  • - Férfi távfutó döntősök: Afrika 79%; Európa 12,5%; Amerika 6,2% Ausztrália 2,1%
  • - Férfi középtávfutó érmek: Afrika 77,8%; Európa 11,1%; Ausztrália 11,1%
  • - Férfi középtávfutó döntősök: Afrika 66,7%; Európa 12,5%; Amerika 8,3% Ausztrália 4,5%
  • - Férfi hosszútávfutó döntősök: Afrika 91,7%; Európa 4,2%; Amerika 4,2%
  • - Férfi hosszútávfutó érmek: Afrika 100%

 

- Férfi távfutó ponttáblázat: 1. Kenya 77 p.; 2. Etiópia 49 p.; 3. Franciaország 16 p.;

4.Bahrein 13 p.; 5. Marokkó 10 p.; 6. Szudán 7 p.; 7. Új-Zéland 6 p.; 8. Eritria, Kanada, Uganda, 5 p.

 

Megfigyelések:

  • - A kevesebb forduló és a plusz 1 napos pihenő a férfi 800 m-en kedvezőbb a 400/800-as, mint a 800/1500-as futóknak.
  • - Gyengébb első körös részidők a 800m-es futamokban.
  • - Hajrásebesség jelentősége az összes távfutó számban.
  • - Gyorsaságfejlesztés jelentősége távfutóknál.
  • - Taktikai képességek jelentősége nő.
  • - Az afrikai középtávfutó nők előretörése.
  • - A magaslat szerepe?
  • - Az európai távfutók munkamorálja - különösen férfiaké?
  • - Az időeredmények stagnálása a középtávfutó számokban.

 

VAJON A VILÁG TÖBBI RÉSZE SZÁGULD EL?

                           VAGY

                   EURÓPA ESIK FOLYAMATOSAN VISSZA?

  Amilyen mértékben emelkedik Afrika dominanciája az állóképességi futószámokban, úgy esik vissza az európai távfutók önbizalma!

 

  • - Hogyan válaszol az EAA és tagszövetségei az afrikai kihívásra?
  • - Hogyan válaszolunk mi, edzők?
  • - Hogyan válaszolnak az atléták?
  • - E három együttesen hogyan képes sikerrel válaszolni a kihívásra?

 

Lehetséges megoldások:

  • - Közös európai megközelítés.
  • - Edzőközpontok Európa szerte.
  • - Az Európai Edzői Tudás/Szakértelem megosztása.
  • - Európai „Meet Director"(?)-ok szerepe.
  • - Társadalmi-gazdasági okok kezelése.
  • - Magaslat.
  • - Edzésmódszerek fejlődése.
  • - Nagyobb állami támogatás úgy a versenyzőknek, mint az edzőknek.

 Szemelvények a vágta-gát szekció előadásából

 

Hart Seagrave

 

Az elmúlt 5 év robbanásszerű fejlődést hozott a Karib térség atlétikájában és ez nem csak Jamaicára értendő.

Néhány érdekes észrevétel Usain Bolt futótechnikájában:

 

  • - Rajt pillanatában mindkét láb 3-4 cm-rel a talaj fölött, nincs a rajtgépben kontaktus a talaj és a láb között.
  • - A lábhosszához képest relatíve rövid lépések jellemzik futását.
  • - Talajfogás kissé hajlított térddel történik (kb.141°).
  • - Lényegében a támasz alatt alig változik a térdhajlítás mértéke, ugyanez a 141° körüli térdszög marad az ellépés végéig.
  • - A korábbi megfigyelésekkel ellentétben a két térd szinte egymás mellett helyezkedik el a talajfogás pillanatában (gyengébb sprintereknél a lendítő térd még jóval a leérkező láb térde mögött van).

 

Mindezekből az alábbi gyakorlati megfontolások szűrhetők le. Módosulhat a rajttechnika korábbi gyakorlata. Lépésfrekvencia jelentőségének növekedése a felkészülésben. Az élvonalbeli sprinter erőssége a rendkívül aktív talajfogásban keresendő. Ez a tény az erőfejlesztés jelentőségét emeli ki. A korábban hittnél kevésbé van izomnyúlással együtt járó excentrikus szakasz a talajfogást követően. Ebből következik, hogy a négyfejű combizom kevesebb elasztikus energiát tárol, így kisebb mértékben érvényesül a szerepe az ellépésben. Mindez csökkenti az izom korábban hitt jelentőségét és emeli a csípőfeszítőkét a vágtafutásban. A mai korszerű vágtafutásban oly rövid a talajkontaktus, hogy nincs idő az ízületek kinyúlására ellépéskor. Ez mind a technikai edzésekben, mind pedig az erőfejlesztésben vissza kell, hogy köszönjön.

 

Rövid gát (100 m-110 m)

 A mai modern gátfutásban egyre inkább látszik, hogy a mozdulatgyorsaságnak fokozatosan nő a jelentősége. Ez annak a következménye - véli az előadó -  hogy 12,8-as női, illetve 13,2-es férfi eredmény alatt már olyan sebességgel „érkeznek" a gátak, hogy alig van idő azt lereagálni.

A rövid gátfutó számok úgy a férfi, mint a női szakágban tizenegy külön kis versenyt jelentenek, hiszen ennyiszer kell felgyorsulnia a versenyzőknek a futás során. Ez rendkívüli erő-állóképességet követel meg az élvonalbeli gátfutóktól. Erre külön érdemes egyre nagyobb hangsúlyt fektetni a felkészülésben.

Gátfutóknál rendre nagyobb negatív lábfej sebességet mérnek talajfogáskor, mint sprintereknél.

Az előadó szerint kezdetben elsősorban a vágtaképességre kell koncentrálnia az edzésnek, csak később a technikára.

Érdekes tapasztalat - legalábbis az USA-ban - hogy a megkérdezett edzők válaszai alapján a női gátfutók kétszer annyit töltenek erősítőteremben, mint a férfiak. Utóbbiak heti 2x, míg a nők heti 4x végeznek erőedzést.

Legalább heti két alkalommal célszerű technikai edzést tartani. Emellett rendszeres „ritmus edzések" szükségesek, ahol a versenyző relaxált mozgással gyakorolja a gátfutás ritmusát. Célszerű mindezt öt, sőt hét lépéses ritmussal is rendszeresen gyakorolni. Hosszú időn keresztül végeztessük ezeket a gyakorlatokat, hogy a stabilan beépüljön a helyes ritmus.

Seagrave is híve az edzésprogram állandóságának, akárcsak Clyde Hart.

 Kulcsfontosságú technikai faktorok a gátfutásban:

 

  • - Gátralépés
  • - Gátralépés előkészítése
  • - Lendítőláb támadása
  • - Kiemelt láb ellazítás (recovery)
  • - Lendítőláb talajfogás
  • - Kiemelt láb vissza-gyorsítás (re-acceleration)
  • - Karmunka

 

Néhány futó- és gátiskolai gyakorlat:

 

  • - „Butt Kicks" - Skippelés, mely során a comb nem emelkedik 60° fölé és a sarok minden lépésnél érinti a farizmot. Rendkívüli módon zárt a lendítés.
  • - „B-march" - „Lengyel" skipphez hasonló mértékű térdlendítés és alszárkicsapás aktív talajfogással, járás (masírozás) közben, csípőre tartással.
  • - „Fast leg alternate" - Dzsoggolás közben aktív és gyors térdfelkapások, kivezetett alszárkicsapással, aktív talajfogással.
  • - „SLB" (Straight Leg Bound) - Nyújtott térddel futószökdelés.
  • - „SLB" with trail leg - Nyújtott térddel futószökdelés alacsony gátsor mellett, kiemelt lábbal gátvétellel.
  • - „SLB" with lead leg - Nyújtott térddel futószökdelés alacsony gátsor mellett, lendítő lábbal gátvétellel.
  • - „Foot pops" - Relaxált dzsoggolás közben az aktív talajfogás gyakorlása.
  • - „B-skipp Half hurdle lead leg" - Sasszézás közben lendítőláb mozgásának imitációja gát mellett.
  • - „A-C-skipp Half hurdle trail leg" - Sasszézás közben kiemelt láb mozgásának imitációja gát mellett.
  • - „A-C-skipp Half hurdle" - Sasszézás közben gátvétel imitációja gát nélkül.

 

A fenti gyakorlatok természetesen filmen voltak láthatók, így azok írásos visszaadása messze nem pótolja helyszíni élményt.

 

Végül következzék Frank Dick záró előadásának rövid összegzése, melynek címe az

 

Edzői Charta

 

Egyetértés mutatkozik a sportkultúrában, hogy az edző szerepe, jelentősége nélkülözhetetlen a rábízott versenyző vagy csapat elért teljesítményében.

Ahhoz, hogy ezt a szerepet hatékonyan gyakorolja, és valóban mérhető értéket adjon át, alapvető, hogy munkáját széles körben elfogadott megegyezések, megállapodások keretei között végezze.

 Ilyen széles körben elfogadott megegyezés, megállapodás például, hogy szoros kötelék (akár anyagi jellegű is) legyen az edző és mindazok között, akik igénybe veszik és hasznot húznak az edző által nyújtott szolgáltatásokból.

  Annak ellenére, hogy az edzők széles körben működnek egészen az önkéntességtől a fél, vagy teljes időben foglalkoztatott státuszig, folyamatosan igyekeznek a lehető legtöbbet nyújtani, hogy magas színvonalat produkáljanak és biztosítsák mindazt, ami legmesszemenőbbig a versenyző érdekeit szolgálja.   

Ebben a Chartában lefektetni kívánunk nyolc olyan edzőkre vonatkozó alapvető jogot és kötelezettséget, mely alapja lehet egy széles körben elfogadott megegyezésnek. A kulturális különbözőségek tükrében e jogok és kötelezettségek érvényesítése természetesen további tárgyalások kérdése lehet, mint ahogy az is, hogy egy edző milyen mértékben akarja gyakorolni e jogokat és kötelezettségeket.

 

 

Ismeretek

 

Az edzőnek joga van:

Egy szervezett és mindenki számára elérhető edzőképzési programhoz.

 

Az edzőnek kötelezettsége:

Hogy folyamatosan és aktívan képezze magát szakmailag, versenyképes szinten tartsa ismereteit, és ezeket hatékonyan használja versenyzője teljesítményének növeléséhez.

 

Kvalifikáció

 

Az edzőnek joga van:

Egy akkreditált rendszerben szerzett edzői diplomához.

 

Az edzőnek kötelezettsége:

Hogy olyan szintű edzői diplomával rendelkezzen, mely megfelel edzői munkakörének.

 

Megállapodás

 Az edzőnek joga van:

Egy versenyzővel, klubbal, vagy Szövetséggel kötött hivatalos szerződéshez.

 Az edzőnek kötelezettsége:

Hogy munkáját minden vonatkozásban e szerződésben leírtaknak megfelelően végezze.

 

Kompenzáció

 Az edzőnek joga van:

Anyagi, vagy egyéb ellenszolgáltatásra a szolgáltatásért, melyet nyújt.

 Az edzőnek kötelezettsége:

Hogy tudása legjavát nyújtsa a célul kitűzött eredményjavulás, vagy teljesítmény elérése érdekében, valamint folyamatosan magas színvonalú szolgáltatást, esetleg terméket nyújtson az ellenszolgáltatásért, melyet kap.

 

Feltételek

 Az edzőnek joga van:

Egy személyét és munkáját körülvevő támogató környezethez.

 Az edzőnek kötelezettsége:

Hogy munkájával hozzájáruljon nemzete és sportja kultúrájának gazdagításához, illetve az edzői szakmához.

 

Reprezentáció

 Az edzőnek joga van:

Hogy egy professzionális szervezethez tartozzon.

 Az edzőnek kötelezettsége:

Hogy az aktuálisan érvényben lévő munkáltatói törvénnyel és a Sportedzők tevékenységére vonatkozó jogszabályokkal összhangban működjön.

 

Etikai kapcsolatok

 Az edzőnek joga van:

A vele szemben mutatott tisztességes és őszinte bánásmódhoz.

 Az edzőnek kötelezettsége:

Hogy tisztelettel és becsülettel bánjon a versenyzővel, más edzőkkel és hivatali személyekkel.

 

Hangadás

 Az edzőnek joga van:

Hogy kifejezhesse véleményét a Nemzeti, Regionális Szövetség, vagy egyéb Nemzetközi Szövetség döntéshozói fórumain.

 Az edzőnek kötelezettsége:

Hogy lehetővé tegye az edzők személyével, és/vagy munkájával kapcsolatos kollektív kritikai észrevételek megfelelő hivatalos fórumokon történő reprezentációját.

 

 

Back to Top

Közösségi oldalaink:




© 2020 Magyar Atlétikai Szövetség.
Minden jog fenntartva.