Edzőképzés az atlétikában
Az elmélet és gyakorlat viszonya a képzésben
A Testnevelési Egyetem Atlétikai tanszékének a jelenlegi és a tervezett képzési szinterekről és az edzőképzéssel kapcsolatos tennivalókról készített anyagából az alábbiakban rövid részlet olvasható, és a kivonat végén letölthető a teljes anyag.
A képzés korcsoportokhoz igazítása. Mint régen, úgy napjainkban is az edzői tevékenység elsődleges, a foglalkoztatási létszám szempontjából is kiemelkedő színtere a gyermek, a serdülő és az ifjúsági atlétika. Döntő módon e területekre kell edzőket, „tehetség felfedezőket” képezni.
Felsőbb korcsoportok felé haladva, az atléták számának drasztikus csökkenése miatt az edzői igény is megcsappan. Napjainkban az utánpótlás és felnőttek körében már csak a nemzetközileg is szerepelni tudó atléták maradnak meg – talán a nem atlétikai pályához kötött hosszabb futások jelentenek kivételt. Az elit atlétákkal foglalkozás nemzeti szinten már igen kevés edző privilégiuma.
Az elmélet és gyakorlat viszonya a képzésben. A képzés két területe természetesen szorosan összefügg, nem állítható egymással szembe. Mégis úgy gondoljuk, hogy a képzést a gyakorlatorientáltság jellemzi a kiinduló szinteken. Olyan gyakorlati készségeket kell kialakítani, amelyek az edzőt képessé teszik a gyermek atléták szakszerű felkészítésére, motiválására, versenyeztetésére, általában a gyermek atlétika szervezésére.
A képzés során az edzőket gazdag, élményt nyújtó, atlétikai jellegű gyakorlatanyaggal kell felruházni, amelyek a gyermek számára vonzóak, de ugyanakkor segítségükkel kialakíthatóak az atlétikai versenyszámok űzéséhez szükséges alapvető koordinációs készségek és kondicionális képességek. A képzés egészét a gyakorlatorientáltság, a praktikusság hassa át a biztos támpontot jelentő elméleti ismeretek megadásával. A teljes anyag megtekinthető a letölthető mellékletben.