Korszerű oktatástechnikai eljárások az atlétikában
Dr.Vágó Béla, Benczenleitner Ottó, Sáfár Sándor, Dr.Keresztesi Katalin, Szalma László szakcikkének második része az atlétika edzésében, oktatásában alkalmazható oktatástechnikai lehetőségekől
Az atlétika oktatásában is Comenius azon pedagógiai alaptételéből kell kiindulnunk, hogy az oktatás során
-" mindent az érzékek elé kell tárni, a megismerés mindig az érzékszervekből induljon ki, a tanítás ne a dolgok szóbeli elbeszélésével vegye kezdetét, hanem a reális megfigyeléssel, miután megmutattuk a dolgot, jöhet a bővebb magyarázat"
- Comenius e kijelentése a didaktika un. "szenzualista" forradalmát jelentette.
Ezzel ő fogalmazta meg a szemléletesség elvét a didaktikában, mondván,
hogy ”azok a dolgok, amelyek érzékszerveinkkel megragadhatók, az érzékszervek elé adassanak;" - mert a tanulók mély és maradandó ismereteket csak így szerezhetnek. - írja az Orbis Pictusban.
Már olyan korszerű szemléltető eszközökkel rendelkezünk, amelyekkel a mozgástanulás meggyorsítható, dinamikai szerkezete szemléletesen feltárható.
A képmagnetofon, a video rögzítésre is alkalmas digitális fényképezők és telefonok korszakában olyan technikai eszközök kerültek a mozgástanulás didaktikai tárába, amely már szinte napi rutinná teszi használatukat és nagyban megkönnyíti a tanulási folyamatot (Keresztesi, K., Mihály, O., Gombosi, A. 1983). /6/
1. Milyen alapelveket kell figyelembe venni a video alkalmazásánál az atlétikai technikák oktatása során? Tudjuk, hogy a motorikus tanulási folyamatnak bonyolult hatásrendszere van, melyben a feed-back-nek döntő a szerepe.
Ebben az összefüggésben feed-back-en a mozgásfolyamat végrehajtásának részlet adatairól, illetőleg az összeredményről adott információkat (reafferentációkat) értjük, amely információk által lehetséges a meglévő "VAN" és az elérni kívánt "KELL" értékek összehasonlítása.
A videotechnika bevonása a motoros tanulási folyamatban nemcsak abból a szempontból fontos, hogy a szemléltetést korszerűsítse, pl. oktatófilm jelleggel, hanem képi információt is adjon a szóbeli információ mellé a tanuló saját mozgásáról, a mozgástanulási folyamat eredményeiről.
A "van" és a "kell" értékek közötti összehasonlítást ebben az esetben rögzített képi információ formájában adja meg (Kiss, J., Hajdu, J., Gombocz, J., Maxin, I. 1988). /7/ ...